W poprzednich wpisach wyjaśniłem, kiedy nie stosujemy przepisów ustawy, oraz pokrótce przedstawiłem, kiedy postępowanie toczy się powyżej, a kiedy poniżej progów unijnych. Jeżeli chcesz przypomnieć sobie te zasady, to serdecznie zapraszam do lektury tych artykułów.
Przetargi, w których nie stosuje się ustawy
Przetargi powyżej i poniżej progów unijnych (część 1)
Wiesz już w jaki sposób ustalić, czy postępowanie toczy się poniżej, czy powyżej progów unijnych. W tym wpisie obiecałem Ci wyjaśnić, czym różnią się od siebie te postępowania.
Najogólniej można powiedzieć, że postępowanie poniżej progów jest bardziej liberalne, czyli po prostu nieco „luźniejsze” od postępowania powyżej progów. Ustawodawca wyszedł z założenia, że w mniejszych przetargach warto pozwolić zamawiającym na nieco więcej luzu. Natomiast w przetargach o najwyższej wartości procedura musi być już sztywna. Wiąże się to również z prawem Unii Europejskiej. W zamówieniach powyżej progów istnieje obowiązek przestrzegania zaostrzonej procedury europejskiej. Z tego też powodu na te progi mówimy „progi unijne”.
Łatwo można wyróżnić te postępowania również ze względu na to, gdzie publikowane są ogłoszenia o zamówieniu. Jeżeli jest to postępowanie powyżej progów, ogłoszenie zostanie zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jeżeli natomiast postępowanie toczy się poniżej progów, właściwym miejscem do publikacji jest Biuletyn Zamówień Publicznych.
Poniższa tabelka przedstawi Wam kilka podstawowych różnic pomiędzy postępowaniem powyżej i poniżej progów unijnych.
POWYŻEJ PROGÓW | PONIŻEJ PROGÓW |
Dłuższy termin składania ofert | Krótszy termin składania ofert |
Komisję przetargową należy powołać obowiązkowo | Komisję przetargową można powołać fakultatywnie |
Obowiązek żądania wadium | Możliwość odstąpienia od żądania wadium |
Odwołanie do KIO przysługuje od każdej czynności zamawiającego | Odwołanie do KIO przysługuje tylko od niektórych czynności Zamawiającego |
Musisz pamiętać, że jest to tylko kilka przykładowych różnic, w rzeczywistości jest ich dużo więcej.
Przykład:
Teatr w Warszawie chce wybudować nowy budynek. Przetarg jest prowadzony poniżej progów unijnych. Ogłoszenie zostało zamieszczone Biuletynie Zamówień Publicznych. Teatr powołał komisję przetargową, chociaż nie miał takiego obowiązku. Skorzystał natomiast z możliwości odstąpienia od żądania wadium.
Przykład:
Zoo w Krakowie potrzebuje zamówić karmę dla wszystkich zwierząt na cały rok. Przetarg jest prowadzony powyżej progów unijnych. Ogłoszenie zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zoo obowiązkowo musiało powołać komisję przetargową. Również obowiązkowo musiało żądać od wykonawców wpłacenia wadium.
Rozróżnienie na przetargi powyżej i poniżej progów unijnych ma również bardzo ważne znaczenie dla postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą. Ten temat wyjaśnię w kolejnym wpisie.
Dawid Pantak
radca prawny
e-mail: dawid.pantak@legalkp.pl
telefon: 668 501 984